ابزار آلات، بتن و شن و ماسه از مصالح و تجهیزات اصلی ساختمان سازی
نوشته شده توسط : الهام چرخنده

ابزارآلات 

ابزار و یراق جزو وسایلی هستند که به طور روزانه با آن‌ها سر و کار داریم و باعث سهولت کار ما با دیگر وسایل شده‌اند. یراق آلات را به طور کلی به تمام وسایلی می‌گویند که آن‌ها را از طریق ذوب کردن فلزات و شکل دادن به آن‌ها تولید می‌کنند و ابزارآلات هم شامل تمام وسایلی هستند که کار ما با سایر وسایل را راحت می‌کنند. از جمله یراق آلاتی که به طور روزانه با آن‌ها سر و کار داریم می‌توان به دستگیره در، لولای پنجره‌ها، شیر آب و … از جمله ابزارآلاتی که روزانه با آن‌ها سر و کار داریم می‌توان به انواع ابزارآلات دستی و برقی مثل آچارها و دریل‌ها اشاره کرد.

هدف اصلی از تولید ابزار و یراق این است که کار ما با سایر وسایل راحت‌تر شود. ابزار و یراق خود انواع مختلف و متنوعی دارند که همین امر هم باعث تفاوت قیمت ابزار مختلف با یکدیگر شده است. البته کشور سازنده و برند ابزارآلات نیز بر قیمت آن تاثیرگذار است. ابزارآلات را می‌توان به دسته‌های ابزارآلات بادی، دستی، رنگ‌آمیزی، هیدرولیک، برقی، بنزینی و ساختمانی تقسیم‌بندی کرد. یراق آلات نیز به انواع یراق‌آلات مربوط به برق، ساختمان، کالاها و مصنوعات چوبی، کابینت، درب و پنجره تقسیم می‌شوند.

بتن

بتن از مصالح اصلی ساخمان‌سازی است که از ترکیب آب، سیمان پرتلند و سنگدانه به وجود می‌آید. قیمت بتن امروز به عوامل مختلفی مثل عیار بتن بستگی دارد. که به بتن با عیار پایین بتن مگر می‌گویند و قیمت آن نسبت به بتن عیار بالا کمتر است. میزان سفارش بتن نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت بتن است. هرچه میزان بتن خریداری شده بیشتر باشد قیمت هر متر مکعب آن کاهش پیدا می‌کند.

بتن انواع مختلفی دارد که ویژگی‌های آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. بتن معمولی که رایج‌ترین نوع بتن است و دوام و مقاومت بالایی دارد. بتن‌های سبک وزنی کمتر از 1920 کیلوگرم بر مترمکعب دارند و ضریب رسانایی آن‌ها بسیار پایین است. چگالی بتن سنگین بین 3 تا 4 هزار کیلوگرم بر مترمکعب است و این بتن تشعشعات رادیواکتیو مقاوم است. بتن آرمه بتنی است که در ساخت آن از فولاد استفاده شده و به اصطلاح مسلح است. بتن پیش تنیده نیز مانن بتن آرمه دارای فولاد است با این تفاوت که فولاد آن تحت تنش قرار گرفته است.

شن و ماسه

شن و ماسه نیز همانند بتن از مصالح اصلی در ساختمان سازی به شمار می‌روند. این مصالح هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم در ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. شن‌ها سنگدانه‌هایی بزرگ‌تر از ماسه و ریزتر از ریگ هستند. شن‌هایی که در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند از نظر شکل به دسته‌های شکسته، شسته، دوبار شور، بادامی و نخودی تقسیم می‌شوند. ماسه‌ها نیز از نظر شکل در انواع ماسه‌های گوشه‌دار، شبه گرد و مخلوط موجود هستند.

تنوع شن و ماسه در ظاهر و اندازه بر قیمت شن و ماسه تاثیر گذاشته است. تفاوت شن و ماسه در نوع دانه‌بندی آن‌ها است و دانه‌های شن از ماسه درشت‌تر است. بر اساس نشریه 101 و 55 شن و ماسه‌ای که در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند باید سخت و محکم و بادوام باشند و مقدار مواد مضر، مواد آلی، کلوخه‌های رسی و … آن‌ها از حد تعیین شده بیشتر نشود و هم‌چنین درصد سایش سنگدانه‌های بر اساس استانداردهای لس آنجلسی نباید از 40 درصد بیشتر باشد.





:: بازدید از این مطلب : 142
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: